DomovMediji

55 let letalskega prometa na Brniku

Danes mineva 55 let, odkar je na ljubljanskem letališču pristalo prvo letalo, natančneje 24. decembra 1963. V 55 letih je prek letališča potovalo približno 42 milijonov 700 tisoč potnikov, bilo zabeleženih več kot 1.127 tisoč premikov letal in oskrbljenih približno 529 tisoč ton tovora. Letos zaključujemo leto rekordov.

Ljubljansko letališče, ki ga upravlja Fraport Slovenija, je v 55 letih delovanja zabeležilo številne vzpone in padce. Upravljavec letališča je nenehno skrbel za razvoj letališke infrastrukture, izboljševal kakovost svojih storitev in trajno povečeval število potnikov na letališču. Kljub težkim dogodkom, med katerimi velja izpostaviti osamosvojitveno vojno, ko se je promet na letališču praktično ustavil, se lahko pohvali s konstantno rastjo števila potnikov in odličnim poslovanjem. Pomemben aspekt delovanja podjetja sta tudi družbena in okoljska odgovornost. Družba ima izdelane smernice nadaljnjega razvoja območja letališča in za to ustrezne prostorske pogoje, z uresničevanjem katerih si bo v prihodnjih letih prizadevala še okrepiti vlogo pomembnega ponudnika letalskih povezav in storitev za potniški in tovorni promet v regiji.



Pomembnejši mejniki iz zgodovine letališča

1963-1990
Prvo letalo tipa DC 6B slovenskega letalskega prevoznika, ki se je takrat imenoval Adria Aviopromet (danes Adria Airways), je na takrat pravkar odprtem letališču pristalo 24. decembra 1963, redni letalski promet pa je bil vzpostavljen 9. januarja naslednje leto. Še leta 1964 je stekla druga faza še ne dograjenega letališča in bila tudi dokončana, na 3.000 metrov je bila podaljšana vzletno-pristajalna steza in povečana letališka ploščad. V letu 1968 so v podjetju začrtali nove smeri razvoja letališča: vzpostavitev rednega domačega in mednarodni prometa, razvoj letalskega tovornega prometa ter oblikovanje zbirnega centra zanj. Najbolj vidni rezultati teh usmeritev so bili novi potniški terminal (l. 1973), tovorni terminal (l. 1976), rekonstrukcija vzletno-pristajalne steze (l. 1978), vključitev v redni domači in mednarodni promet in odprtje interkontinentalne linije z New Yorkom (l. 1978). Obdobje po letu 1980 je zaznamovala neugodna gospodarska situacija doma in v svetu ter relativno zmanjšano investiranje v razvoj.

1991-2000
Z osamosvojitvijo Slovenije je ljubljansko letališče postalo osrednje državno letališče, hkrati pa se je soočilo z znatnim upadom prometa zaradi političnih in vojnih dogodkov na tleh nekdanje Jugoslavije. 26. junija ob 13.30 se je zaprl zračni prostor nad Slovenijo in s tem letališče. Zapora so izrabili za prenovo letališke stavbe, obnovo letališke ploščadi za parkiranje letal ter uvajanje informacijske tehnologije. Zaradi znižanega prometa na letališču se je ponudila priložnost za preplastitev vzletno-pristajalne steze. V letih 1992 in 1993 je bila izvedena večja razširitev potniškega terminala. Postavljen je bil tudi sodobni radar za precizno pristajanje. Leta 1999 se je letališče z dovoljenjem za obratovanje v pogojih zmanjšane vidljivosti CAT III B vpisalo med okoli 100 letališč na svetu s takšno opremo.

2001-2018
Po terorističnem napadu v New Yorku 11. septembra se je svetovni letalski promet znašel v krizi, saj je število potnikov čez noč drastično upadlo. V letu 2003, ko je letališče praznovalo 40 let, se je začela gradnja hangarja za splošno letalstvo in ureditev ploščadi za splošno letalstvo. Leta 2004 je prek letališča prvič v zgodovini potovalo več kot milijon potnikov letno. V letu 2005 je bila zgrajena sodobno opremljena parkirna hiša s poslovnim prizidkom in v letu 2006 razširjena glavna ploščad za letala. Leta 2007 je promet zaživel v novem potniškem terminalu, letališče pa se je po odločitvi vlade preimenovalo v Letališče Jožeta Pučnika Ljubljana. V okviru obsežnega investicijskega ciklusa je bila v tem letu podaljšana tudi vozna steza za letala. Zaradi posledic gospodarske krize se je v letu 2009 ljubljansko letališče soočilo z znatnim upadom prometa. Kljub nižjim prihodkom je bila v tem času prenovljena in razširjena glavna letališka ploščad ter temeljito prenovljena vzletno-pristajalna steza, spojnice in vozna steza vzdolž nje. Trend upadanja prometa se je obrnil šele leta 2013. Leta 2014 so lastniki takratne družbe Aerodrom Ljubljana, d. d., podpisali pogodbo o prodaji družbe, ki je do marca 2015 v celoti prešla v lastništvo Fraporta AG ter se takrat tudi preoblikovala iz delniške v družbo z omejeno odgovornostjo. V letu 2017 se je podjetje, ki upravlja z ljubljanskim letališčem, preimenovalo v Fraport Slovenija, kar je predstavljajo zadnji korak v več kot dveletnem procesu integracije v Skupino Fraport.

Zaključujemo leto rekordov

Izteka se še eno leto, ki ga zaznamuje visoka rast, velik razcvet pa doživlja tudi širše območje letališča. Lanskoletni rekord, ko smo ob koncu leta našteli 1,683.071 potnikov, smo dosegli 25. novembra. Prek ljubljanskega letališča bo tako letos potovalo rekordno število potnikov, več kot 1,8 milijona, ki so od nas v letu 2018 lahko leteli z 11 rednimi letalskimi prevozniki neposredno na 34 različnih destinacij. 
 


Brnik, 24. december 2018